Klank als Communicatiemiddel – workshop

Doelen:

  • Je bent je bewust van beperkende invloeden van je denkpatronen op je waarnemen
  • Je bent je bewust van de eventueel beperkende opvattingen over muziek
  • Je kunt een ander waarnemen zonder oordeel
  • Je kunt andermans geluid, beweging of stemming direct verklanken d.m.v. je stem of een muziekinstrument
  • Je hebt ervaring in het niet conventioneel gebruiken van muziekinstrumenten en je stem
  • Je kent de cyclus van het laten ontstaan van muzikale vormen vanuit de waarneming

Werkwijze:

  • Veel praktische oefeningen; ervaringsgericht
  • Er wordt zowel plenair als in subgroepjes gewerkt
  • Scholing vindt plaats op de werkplek

De scholing Klank als Communicatiemiddel is gebaseerd op het gelijknamige boek.

De scholing is met name inspirerend voor hen die werken met mensen waarvan je dacht dat communicatie niet of niet meer mogelijk was. Bijvoorbeeld: mensen met een zeer ernstige verstandelijke beperking, mensen in een vergevorderd stadium van dementie, zeer moeilijk lerende kinderen of kinderen die (tijdelijk) veel moeite hebben met het ontvangen en verwerken van verbale informatie.

Mogelijkheden scholingsvorm:

  • Korte workshop van ca. 2 uur
  • Workshop van 2 dagdelen – veel tijd voor praktisch oefenen en individuele begeleiding
  • Workshop en terugkomdagen – door de terugkomdagen vindt verdieping plaats van het geleerde op de werkvloer
  • Muziekactiviteit als model – Hierbij biedt Jacqueline een muziekactiviteit aan ter illustratie van wat in de praktijk mogelijk is. Na de aangeboden activiteit wordt dit met de observerende medewerkers doorgesproken en wordt met elementen geoefend. (Mogelijk als verdieping op een gevolgde workshop.)

Tarieven Muziek in je werk werk! 2023.pdf

“Wat ik van de workshop van Jacqueline heb geleerd, is dat je op een andere manier muziek maakt met EMB leerlingen. Deze leerlingen kunnen vaak niet praten, zingen of muziek maken. Wat ze wel kunnen is een bepaald geluid maken, of een beweging. Als dat niet zichtbaar is, kun je kijken in wat voor een stemming een kind is. Dit kun je dan met een instrument vertalen. Je kunt de beweging van een kind overnemen door dit ritme bijvoorbeeld op een trommel te spelen. Of je kunt de stemming weergeven op je instrument. Hierdoor voelt een kind zich direct gehoord en er is meteen contact. Er ontstaat communicatie en spel. De leerling staat centraal, is uitgangspunt, en de muziek is dan een prachtig middel om contact te maken. Dit was voor mij echt een eye-opener.”

“Wat een betrokkenheid en motivatie van de workshopdeelnemers, om middels klanken en muziek te keren naar de essentie van het muziekonderwijs: het intrinsieke onderzoekende vermogen van de leerling.”

“Inspirerende workshop!”