Op verzoek van diverse leerkrachten uit het z.m.l.-onderwijs, met name zij die werken met leerlingen met een zeer laag IQ, ontwikkelde Jacqueline van Koolwijk i.s.m. 3 collega-muziektherapeuten een leerlijn muziek voor leerlingen met een IQ lager dan 35. Tevens voegden zij er praktische werkvormen en een aantal concepten voor thematische muzieklessen aan toe.
“Op Weg”, zoals zij deze leerlijn met werkvormen noemden, sluit aan bij de opzet van en gaat vooraf aan niveau 1 van de bestaande leerlijn muziek die het CED ontwikkelde. Op de beginpagina’s van “Op Weg” is dit nader beschreven.
“Op Weg” is gratis te downloaden via de volgende link:op weg.pdf
Wellicht is het praktisch om de leerlijn en werkvormen uit te printen zodat u het altijd als een boekwerkje bij de hand heeft.
Als u vragen of opmerkingen heeft, of als u graag adviezen of bijscholing wilt ontvangen over muziekonderwijs aan deze mooie, maar speciale doelgroep dan kunt u altijd contact op nemen.
Addenndum – Muzikale werkvormen “Integratie van EMB-leerlingen binnen actief muziekonderwijs aan ZML-leerlingen”
Binnen het z.m.l.-onderwijs waaraan tevens leerlingen met een (ernstige) fysieke beperking deelnemen, bleek er veel behoefte aan praktische adviezen over hoe deze laatste groep leerlingen ook actief kunnen deelnemen aan muzieklessen tesamen met leerlingen zonder die fysieke beperking. Daartoe ontwikkelde Jacqueline van Koolwijk samen met een fysiotherapeute een aantal muzikale werkvormen waarin gebruik wordt gemaakt van electronische hulpmiddelen.
Een praktijkverslag van deze geïntegreerde muzieklessen is te vinden via: https://cmk.cultuuroost.nl/integratie-van-emb-leerlingen-binnen-actief-muziekonderwijs-aan-zml-leerlingen/
Een beschrijving van een aantal toegepaste muzikale werkvormen is gratis te downloaden via de volgende link: muziekwerkvormen met electronische hulpmiddelen.pdf