Muziek Natuurlijk !! – workshop

Doelen:

  • Je weet hoe je een muziekactiviteit opbouwt
  • Je weet geschikte en afgestemde cd-opnames te kiezen
  • Je hebt een repertoire van originele liedjes gebaseerd op thema’s uit de natuur
  • Je kunt muziekinstrumenten bewust en afgestemd gebruiken
  • Je weet hoe je je musicerend kunt afstemmen op anderen

Werkwijze:

  • Praktisch en ervaringsgericht; laagdrempelig
  • Er wordt zowel plenair als in subgroepjes gewerkt
  • Scholing vindt plaats op de werkplek

De scholing Muziek Natuurlijk !! is gebaseerd op het gelijknamige boek.

De scholing is met name inspirerend voor hen die muziekactiviteiten / muzieklessen aanbieden aan mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke of meervoudige beperking of aan zeer moeilijk lerende kinderen.


Mogelijkheden scholingsvorm:

  • Korte workshop van ca. 2 uur
  • Workshop van 2 dagdelen – veel tijd voor praktisch oefenen en individuele begeleiding
  • Workshop en terugkomdagen – door de terugkomdagen vindt verdieping plaats van het geleerde op de werkvloer
  • Muziekactiviteit als model – Hierbij biedt Jacqueline een muziekactiviteit aan ter illustratie van wat in de praktijk mogelijk is. Na de aangeboden activiteit wordt dit met de observerende medewerkers doorgesproken en wordt met elementen geoefend. (Uitsluitend mogelijk als verdieping op een gevolgde workshop.)

Tarieven Muziek in je werk werk! 2023.pdf

” Jacqueline van Koolwijk weet bij elk kind in de klas, bestaande uit meervoudig beperkte kinderen, op zeer positieve wijze aansluiting te vinden. In een klas waar de kinderen altijd veel geluiden maken, werd het muisstil. Ik ben als leerkracht geïnspireerd geraakt zowel m.b.t. muzikale activiteiten als manieren om contact te maken met onze leerlingen.”

“N.a.v. je workshop waarin je het o.a. gehad hebt over het bewust gebruiken van cd’s, starten we nu de dag met de door jou geadviseerde muziek. Ik sta in een groep die best druk en onrustig kan zijn. We hebben deze cd afgelopen week elke morgen aangezet als de kinderen binnen kwamen, hun tas gingen uitpakken en dan even op de mat speelden. Het werkt tot nu toe perfect. We zeggen weinig tot niks tegen de kinderen. Als het moet doen we dat op een zachte, lage toon. De kinderen worden er een stuk rustiger van en reageren veel minder sterk op elkaar. En het allermooiste is nog dat het een hele tijd doorwerkt. Ook als de muziek alweer uit staat en we aan het werken zijn. Fijn voor ons, maar vooral voor onze kinderen.
Toen een collega van een andere klas op een bepaald moment vroeg of het bij ons in de klas ook zo’n storm was, kon ik zeggen: nee hoor dat valt heel erg mee! (meestal waren wij de eerste klas die storm had). Dus… hartstikke bedankt voor alles, we hebben er echt wat aan gehad!”